Life as we know it

Cântecul – Închinare, Artă sau Comerț

Ca sa intelegem mai bine rolul si locul muzicii trebuie sa mergem la origini. Primul lucru pe care-l descoperim in Biblie despre Dumnezeu (Gen 1; 1) este capacitatea Lui creatoare. Inainte de orice, El a creat, a inventat, a adus in fiinta lucrurile pe care si le imaginase. Si tot ce a creat El, este frumos, bun, armonios, tradeaza bun gust, simt estetic desavarsit si maiestrie. Dupa ce l-a creat pe om s-a oprit din creatie dar a pus in el, capodopera Sa, aceasta capacitate creatoare. Diavolul nu are puterea de a crea, el doar cauta sa perverteasca lucrurile déjà create. Capacitatea creatoare vine din Dumnezeu, este atributul divinitatii.

Muzica , la fel ca toate celelalte lucruri vazute si nevazute care alcatuiesc universul si viata, a fost, desigur, inventia lui Dumnezeu. Toata gama de sunete, de la suieratul vantului, la susurul izvorului, la bubuitul tunetului sau la cantecul planetelor pe care acestea il emit in plutirea lor prin galaxii, dar si capacitatea de receptare a lor (auzul) precum si vibratiile sufletului in prezenta muzicii, sunt opera Lui.

 

Un cantec este o opera de arta

El porneste de la o IDEE

Transmite o STARE

Evoca un SENTIMENT

Are o FORMA

  1. Ideea – tine de inspiratie si este strans legata de experienta de viata, cea spirituala, trairile si imaginatia autorului. Un cantec poate fi analizat foarte usor in functie de izvorul din care provine, ce anume l-a inspirat pe autor. Deasemenea, analiza unui cantec poate sa descopere motivatia autorului (expresie a inchinarii sau nazuinta de popularitate)
  2. Starea – Un cantec induce o stare. Muzica inseamna emotie. Toata gama de emotii umane, de la contemplare si liniste pana la entuziasm si exaltare, dar, de ce nu, frustrare si regret, framantare si deznadejde poate fi exprimata in muzica. Psalmii lui David sunt un exemplu din acest punct de vedere. In viata unui crestin nu este totul roz intotdeauna.
  3. Sentimentul – Un cantec are acces direct la sufletul omului. In functie de sentimentele pe care le exprima, se poate face usor conexiunea intre artist si audienta; oamenii isi regasesc propriile trairi in trairile artistului. Un cantec te face sa visezi, te provoaca, te rascoleste, iti face sufletul sa vibreze.
  4. Forma – Uneori e greu sa spui tot ce ai de spus intr-un cantec de 4 minute. Forma in care prezinti cantecul ar trebui sa fie accesibila audientei; de aici preocuparea autorului pentru acest aspect.

Un cantec trebuie sa aiba un MESAJ, ceva de transmis, un continut care dezvaluie experienta si imaginatia autorului. Ideile lui trebuie adunate si structurate intr-un DISCURS – introducere, cuprins, punct culminant, deznodamant, incheiere (concluzie), pe care un cantec trebuie sa le contina.

 

Cantecul – forma de arta

 

Asa cum am spus, tot ce a creat Marele Artist este frumos, placut, armonios, nimic nu te deranjeaza. Noi, ca si urmasi ai Lui ar trebui sa tinem cont de asta si sa cautam ca tot ce iasa din mainile noastre sa fie la fel. Opera noastra Il reprezinta pe El.

 

Text – A face doar rime nu este suficient.

– atentie la gramatica si vocabular

– este de evitat folosirea abuziva a gerunziului, tradeaza lipsa de vocabular.

– sunt suparatoare si neinspirate formele de trecut popular sau viitor popular (“avut-am”, “avea-voi”) daca nu este vorba de muzica populara.

– de evitat prescurtarile de genul “min’ “, “tin’ “ ….

– figuri de stil, metafore, un text bun trebuie sa contina acele elemente care te provoaca intelectual si te fac sa “visezi” in acelasi timp, iti stimuleaza atat imaginatia cat si ratiunea.

 

Linie melodica – Accentul muzical trebuie sa coincida cu cel grammatical (pe calea ingusta e lupta)

Interpretare – vocea = instrumentul nr. 1

Aranjament – trebuie sa puna in valoare continutul si sa fie in deplina armonie cu acesta

Sound – ambalaj – concordanta intre genul muzical si sunet; e deranjant sa asculti muzica populara facuta cu sintetizatoare …

 

Accentul pe ORIGINALITATE, pe amprenta personala. Intr-un cantec vreau sa gasesc ceva nou, ceva altfel, ceva ce nu s-a mai spus, sau macar nu s-a mai spus in acest fel. Cu siguranta, Dumnezeu apreciaza originalitatea, care e in stransa legatura cu onestitatea, sinceritatea.

 

Cantecul – Inchinare

 

In inchinare, cantecul este un vector, ( inchinarea este mai mult decat muzica).

Prin mesajul lui si starea pe care o creeaza, un cantec poate deschide inima pentru inchinare.

Dar Inchinarea nu este egal muzica.

Un lider de inchinare prin muzica trebuie sa fie un inchinator si sa stapaneasca notiuni elementare muzicale (cel putin).

Altfel vor aparea frustrari in echipa de inchinare si in biserica.

David era si un inchinator la superlativ si un maestru muzician.

Psalmii lui David, pe langa faptul ca exprima o multitudine de idei, trairi si sentimente, sunt de o bogatie imensa in continut. Gasim in ei din belsug filosofie, teologie, poezie, profetie, inchinare … si toate acestea in CANTECE. (El a putut, noi de ce nu putem!!??)

 

Cantecul – forma de comert

 

Valoarea unui lucru nu este data de popularitatea lui.

 

Cantecul NU ar trebui sa fie –    Un mijloc de distractie religioasa

  • Un mod de a umple timpii morti din biserica
  • O modalitate de afirmare, de “a iesi in fata”, de a te face cunoscut. (am auzit uneori in “culisele” din biserica “ Ii dam loc sorei X sa cante o cantare ca doar trebuie sa se marite si ea “ . Nu toti avem aceleasi daruri ,nu toti avem abilitati muzicale; chiar daca intentiile pot parea bune, daca nu ai o chemare in acest sens, e mai bine sa te abtii, ca sa nu cazi in ridicol …), Se aduce un deserviciu creatorului.
  • … O moneda de schimb

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *